آشنایی با اطلاعات درج شده بر روی برچسب های مواد غذایی

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۱ کد : ۳۰۷۷ دانستنی های غذایی
تعداد بازدید:۸۴
درج اطلاعات تغذیه‌ای روی بسته‌بندی محصولات غذایی با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه صورت می‌گیرد. اما این هدف تنها درصورتی محقق خواهد شد که من و شما بتوانیم دریافت درستی از این اطلاعات داشته باشیم.
آشنایی با اطلاعات درج شده بر روی برچسب های مواد غذایی

مهم‌ترین مواردی که در جدول حقایق تغذیه‌ای باید بدانید عبارت‌اند از:

مقدار سهم یا مقدار در هر وعده خوراکی

مقدار/اندازه سهم یا مقدار در هر وعده خوراکی اولین چیزی است که باید روی برچسب مواد غذایی چک کنیم. هر بسته می‌تواند حاوی یک یا چند سهم باشد. این مقدار برحسب واحدهایی از جمله گرم (برای مواد غذایی جامد) یا میلی‌لیتر (برای مواد غذایی مایع) ذکر می‌شود. مقدار کالری و سایر شاخص‌ها هم که در ادامه جدول می‌آیند همه به‌ازای هر یک سهم یا برای مواد غذایی فاقد سهم در هر ۱۰۰ گرم (یا هر ۱۰۰ میلی‌لیتر) اندازه‌گیری می‌شوند.

درواقع همان اول باید ببینید که شاخص‌های موردارزیابی در جدول در چه مقداری از محصول اندازه‌گیری شده‌اند. برای مثال بیایید نگاهی به مقدار سهم در جدول حقایق تغذیه‌ای بسته ۱۵۰ گرمی «کوکی جو دوسر و شکلات دلاتو» بیندازیم:

مقدار سهم برای این محصول در هر وعده ۲ عدد کوکی معادل ۱۶ گرم ذکر شده است. با هر ۱۶ گرم از این کوکی‌ها ۸۰ کیلوکالری به بدن‌مان می‌رسد. پس اگر کل وزن محصول را که ۱۵۰ گرم است به ۱۶ تقسیم کنیم، خواهیم دید که هر بسته برای حدود ۹ وعده و نصفی قابل‌استفاده است. حالا اگر در یک وعده به اندازه دو سهم از این کوکی‌ها بخوریم، مقدار کل کالری دریافتی‌مان هم به‌همان نسبت دو برابر می‌شود. یعنی همه مقادیر مذکور برای شاخص‌های موردارزیابی به‌نسبت تعداد سهمی که می‌خوریم تغییر می‌کنند.پس برای اینکه برآورد درستی از ارزش غذایی خوراکی‌های مصرفی‌تان داشته باشید اول به مقدار سهم رجوع کنید.

 


نظر شما :