انتخاب درست در خرید مواد غذایی موجب ارتقاء سلامت خانواده

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۹ کد : ۲۰۶۶ دانستنی های غذایی
تعداد بازدید:۱۴۲
هفته سلامت در سال ۱۴۰۱ با شعار "سلامت ما، سلامت سیاره ما" از تاریخ ۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه برگزار می گردد. با توجه به اینکه یکی از راه های رسیدن به سلامت، برخورداری از تغذیه صحیح می باشد آگاهی از اطلاعات تغذیه ای فراورده های خوراکی و آشامیدنی ضروری است
انتخاب درست در خرید مواد غذایی موجب ارتقاء سلامت خانواده


هفته سلامت در سال 1401 با شعار "سلامت ما، سلامت سیاره ما" از تاریخ 17 تا 23 اردیبهشت ماه برگزار می گردد. با توجه به اینکه یکی از راه های رسیدن به سلامت، برخورداری از تغذیه صحیح می باشد آگاهی از اطلاعات تغذیه ای فراورده های خوراکی و آشامیدنی ضروری است. شما در زمان انتخاب مواد غذایی به چه نکاتی توجه می کنید؟ از آنجا که یکی از اهداف سازمان غذا و دارو ارتقاء سلامت شهروندان است بر این اساس کلیه تولیدکنندگان مواد غذایی ملزم هستند که اطلاعات تغذیه ای محصول اعم از مواد مغذی و اطلاعات تغذیه تکمیلی را توسط ابزاری مهم به نام برچسب گذاری مواد غذایی به مصرف کنندگان اعلام نمایند.
شما می توانید با مطالعه برچسب روی هر محصول بهترین و متناسب ترین محصول مطابق شرایط جسمی خود را از بین انبوهی از محصولات فروشگاه انتخاب نمایید. بر چسب محصولات غذایی می تواند شامل اطلاعات مفید زیر باشد:
-        نشانگرهای رنگی برای نشان دادن میزان نمک، قند، چربی کل و اسیدهای چرب ترانس
نشانگر رنگی یکی از مواردی است که با دقت به آن می توانید تصمیم بگیرید این محصول با اهداف سلامتی شما همخوانی دارد یا خیر؟ برای مثال اگر نیاز به کاهش وزن دارید با دقت به میزان انرژی، محصول کم انرژی تر را انتخاب کنید یا اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید از محصولات دارای نمک با برچسب رنگی قرمز پرهیز نمایید.


-    تاریخ تولید و انقضا
توجه به تاریخ تولید و انقضا ضروری است و عدم توجه به این موضوع می تواند موجب مسمومیت غذایی گردد.


-    غذاهای حساسیت زا
غذاهای حساسیت زا حتی اگر به مقدار جزئی در فرآورده موجود باشد بر روی برچسب محصول قید می گردد. اگر شما به ماده غذایی خاصی حساسیت دارید از مصرف مواد غذایی که جمله "مصرف این ماده در افراد مستعد آلرژی ممکن است منجر به ایجاد حساسیت یا واکنش های شدید تنفسی شود" پرهیز نمایید.


-    شرایط نگهداری
 هر محصول شرایط نگهداری ویژه خود را می طلبد و در زمان خرید محصول باید از آن آگاه شد تا بهتر در مورد مدت زمان نگهداری پس از باز شدن بسته بندی و مکان نگهداری از محصول که داخل یخچال، مکان خنک و ... است تصمیم گرفت و از فساد مواد غذایی پیشگیری نمود.


-    الزامات و توصیه های بهداشتی
برخی محصولات توصیه های بهداشتی ویژه ای برای مصرف دارند که عدم توجه و رعایت نکات مربوطه ممکن است خطرناک باشد. مثلا روی همه کنسرو های تن ماهی جمله "قبل از مصرف 20 دقیقه جوشانده شود" ذکر می شود.


-    ویژگی های محصول
در نوشیدنی های حاوی آبمیوه باید به درصد آبمیوه محتوی و در فرآورده های لبنی درصد چربی و در فرآورده های گوشتی درصد گوشت بار رفته دقت شود تا انتخاب درست تری داشت.


-    اظهارات اخطاری
اگر دچار بیماری خاصی هستید به اظهارات اخطاری روی برچسب که برای هشدار به مصرف کننده قید شده است دقت بفرمایید. مثلا "برای بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی عروقی، زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود".  

 

شبنم علی اکبری
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی
اداره نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی ساوه

 

کلید واژه ها: هفته سلامت مدیریت غذا و دارو ساوه


نظر شما :