روز جهانی غذا

گرامیداشت روز جهانی غذا
۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۱۴۷۵ اخبار و رویدادها دانستنی های غذایی
تعداد بازدید:۳۱۱
۱۶ اکتبر روز جهانی غذاست .روز جهانی غذا روز همدردی با گرسنگان و تلاش برای پیشگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست است.
روز جهانی غذا

     16 اکتبر روز جهانی غذا است. این روز به افتخار تاسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. در این روز، سازمان های بین المللی، به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و ایجاد شرایط مناسب جهت پیشگیری از فقر، گرسنگی و نابودی محیط زیست، تلاش می کنند. استفاده از تجربیات، نحوه تغذیه، انتقال فن آوری از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، موجب رونق و پیشرفت در صنعت مواد غذایی در ملل جهان سوم می شود. روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های به خواب رفته و روز هم دردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی، یعنی غذا محرومند.

      سازمان فائو با هدف بالا بردن سطح زندگی و بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی به مبارزه با سوءتغذیه از طریق ارائه اطلاعات لازم به کشورهای مختلف فعالیت میکند.

به منظور یکپارچگی فعالیت ها در این زمینه، همه ساله شعاری با محوریت الگوی غذایی و رفع گرسنگی از سوی سازمان بین المللی فائو تعیین میگردد.

    در ایران علاوه بر گرامیداشت این روز، یک هفته را، هفته غذا نام گذاری کرده اند. سازمان غذا و دارو با یادآوری شعار و اهداف این روز ، جهت آگاهی عموم مردم فعالیت کرده و سعی در بهبود کیفیت و شرایط بهداشتی تولید محصولات در صنایع غذایی دارد، تا کالا سالم تر به دست مردم برسد. کاهش قند، نمک و چربی در سال های اخیر در محصولات غذایی تولید شده در صنایع مصداق این ادعاست.   

درهمین راستا در کشورمان  به مناسبت روز جهانی غذا(24 مهر) ویژه برنامه سراسری با محوریت موارد ذیل با عنوان " آگاهی، مدیریت ، اصلاح الگوی مصرف غذایی برای مبارزه با کرونا " اجرا می گردد:

1)کاهش قند ،نمک و چربی

2) نشانگر های رنگی تغذیه ای در راستایی ارتقا دانش مصرف کننده

3)نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی سلامت محور

4)مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت در حوزه غذا

5)بر چسب اصالت کالا و سیستم رهگیری در حوزه غذا

6) محصولات غذایی ویژه و فرا سودمند

7) اطلاع رسانی و ارتقا آگاهی مصرف کننده در حوزه سلامت غذا

روز جهانی غذا، تلنگری برای بیداری وجدان های خواب رفته و شکم های برآمده است که به خود آیند و صدها هزار هم نوع را از چنگال این هیولای هولناک نجات بخشند.

کلید واژه ها: روز جهانی غذا 16 اکتبر هفته غذا


نظر شما :