شناسایی محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۹ کد : ۱۱۱۵ دانستنی های آرایشی و بهداشتی (بروشورها)
تعداد بازدید:۸۷۹
شناسایی محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز

شناسایی محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز

مقدمه

استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت کننده پوست، از عادتهای روزانه افراد زیادی است و برخی از این افراد تا به حال مشکلات و عوارض ناشی از مصرف این مواد را حداقل یک بارتجربه کرده اند که این عوارض می توانند پس از چند بار و یا چند سال استفاده، بروز کند.

مشخص است که شدت و احتمال بروز عوارض ناشی از مصرف این مواد در مواد آرایشی تقلبی، بیشتر خواهد بود. ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان محسوب  میشود. 90 % لوازم آرایشی مصرف شده در کشور ما وارداتی است که برخی به صورت غیر مجاز وارد کشور می شود.

اکثر مصرف کنندگان که زنان و دختران کم سن و سال هستند اطلاعات کافی در مورد این وسایل ندارند انواع مختلفی از لوازم آرایشی در بازار هستند و کیفیت های متفاوتی دارند، اما این که کدام بهتر یا بدتر هستند تنها بر اساس مسائل ظاهری قابل قضاوت نیست و نیازمند داشتن اطلاعات ویژه ای است.

قوانین تولید و واردات لوازم آرایشی و بهداشتی

تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی ایران باید مقررات مربوطه را رعایت و پروانه های بهداشتی از وزارت بهداشت و درمان در مورد ساخت آن را اخذ نمایند.

در مورد لوازم آرایشی بهداشتی خارجی هم شرکتهای وارد کننده پس از اخذ مجوز و تاییدیه لازم از وزارت بهداشت و درمان و سیر مراحل ترخیص گمرکی میتوانند این محصولات را وارد نمایند. اما هنوز متاسفانه برخی مواد آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق و خارج از نظارت وزارت بهداشت درمان وارد کشور میشوند که مصرف آن می تواند باعث بروز واکنشهای آلرژیک و حساسیتی با شدتهای متفاوت شود.

در حال حاضر کلیه محصولات سلامت محور بایستی دارای برچسب اصالت یا برچسب ردیابی رهگیری و کنترل اصالت باشد و هیچگونه برچسب دیگری مورد تایید نمی باشد.

 

 

                                            

عوارض استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی

علت اصلی مصرف گسترده از لوازم آرایشی تقلبی، ارزانی آنها است و ا کثر مصرف کنندگان به کیفیت مواد آ نها توجه نمی کنند. از آنجا که در تولید این گونه فرآورده ها از مواد اولیه نامرغوب استفاده می شود، لذا ا کثراً ارزان قیمت هستند. حتی گاهی یک محصول اصل خارجی نیز در صورتی که به صورت قاچاق وارد کشور شود به دلیل شرایط حمل و نقل نامناسب دچار درجاتی از فساد گردیده و استفاده از آن ممکن است ایجاد عوارض کند. با توجه به این که بیش از 50 % لوازم آرایشی نظیر کرم پودر ها، رژلب و ریمل های آرایشی موجود در بازار تقلبی هستند به هنگام خرید این لوازم باید دقت فراوانی به خرج دهیم.

عوارض عمده استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی عبارتند از:

ایجاد عوارض آلرژیک و حساسیتی که با قرمزی پوست، خارش، التهاب، تورم و یا حتی تاولهای پوستی همراه است. (شایعترین عارضه(

کچلی و یا تغییر رنگ و صدمه به مو

ایجاد و یا تشدید آکنه و جوش سر سیاه

مسمومیتهای کبدی و کلیوی (ناشی از سم آفلاتوکسین موجود در مواد آرایشی غیرمجاز (

اثر ناخوشایند ناشی از زخم روی پوست و آسیب به سلو لهای پوستی

تغییر رنگ و صدمه ناخن

حساسیت های تنفسی

اثرات سرطا نزا

هچنین می توان به مضرات فلزات سنگینی از جمله سرب که در برخی از فرآورده های آرایشی به خصوص رژلب یافت می شود اشاره کرد از جمله: ورود به بافتهای نرم نظیر مغز و کلیه و در نتیجه از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به بافت

 

 

چند توصیه مهم در مورد استفاده از فرآورد ههای آرایشی

برای استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی خارجی بهتر است فقط از لوازم آرایشی و بهداشتی که دارای مجوز ورود از وزارت بهداشت و درمان هستند استفاده نمایید، که اغلب آنها دارای برچسب فارسی نویس هستند و اطلاعات مربوط به تاریخ تولید و انقضا و شماره مجوز ورود آن درج شده است.

توصیه می شود که لوازم آرایشی و بهداشتی مورد نیاز خود را از مکانهای مطمئن، نظیر داروخانه ها و یا نمایندگی های رسمی   آنها خریداری کنید و از دستفرو شها که مواد آرایشی و عطرهای تقلبی و تاریخ گذشته می فروشند، خرید نکنید.

تحت تاثیر تبلیغات مواد آرایشی قرار نگیرید، بسیاری از این تبلیغات دروغین هستند و ممکن است روی پوست شما تاثیر مخرب بگذارند

 توجه به تاریخ انقضای محصول بسیار با اهمیت است، اما گاهی شرایط نگه داری نامناسب مانند نگه داری لوازم آرایش در مقابل نور خورشید و یا نگه داری در محیط با دمای بالا عمر محصول را کاهش می دهد و قبل از اتمام تاریخ مصرف محصول به تخریب و فساد آن کمک می کند.

در پایان

توصیه می شود در انتخاب لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار دقت کنید و تنها به صرف ارزانی و تنوع، لوازم تقلبی و بی کیفیت را خریداری نکنید، که در دراز مدت مجبور شوید با مراجعه به پزشک هزینه بسیاری برای بهبود سلامتی از دست رفته تان صرف کنید. با این وجود تاکید می کنیم هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی تولید داخل دقت کنید که محصول دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضای مصرف و همچنین پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان باشد و اطلاعاتی همچون نام کارخانه یا شرکت تولید کننده، آدرس دقیق کارخانه تولید کننده، نام محصول، نام تجاری محصول، وزن یا حجم محصول و ترکیب دقیق فرآورده روی آن درج شده باشد. یا اگر از محصولات خارجی استفاده می کنید دقت کنید علاوه بر مشخصات فو ق الذکر به زبا نهای خارجی باید دارای برچسب چاپ شده به زبان فارسی شامل شماره مجوز ورود کالا که از طرف وزارت بهداشت و درمان پس از تایید سلامتی محصول صادر می شود، تاریخ تولید و انقضای محصول، نام محصول، نام تجاری محصول، نام شرکت وار دکننده و نام کشور و شرکت تولید کننده باشد.

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: قاچاق محصولات مجاز محصولات آرایشی و بهداشتی مجاز برچسب اصالت کالا


نظر شما :